Alla inlägg under maj 2008

Av Jessica - 29 maj 2008 05:26


I brukstävlingar ska ju hunden sitta framför föraren i en del moment, som inkallning och apportering. Alltså hunden ska komma i frontposition och därefter in till sidan. Jag har ju tränat direkt in till sidan med Nikki, men häromdagen (veckan) kom jag på att det vore bra att träna med sitt framför iallafall.


Så... Jag testade mig till fram lite och kom fram till att en target var bäst. Jag lade en targetstick bakom mina knän (kan man säga så?) och Nikki var tvungen att kila in nosen mellan mina knän för att nudda targeten. Efter nuddande av sticken tittade hon förväntansfullt upp på mig vilket resulterade att baken for automatisk ner i backen - K/G. Redan efter något träningspass (minns inte riktigt) kunde jag eliminera targeten. Härligt! Nu har det varit en del finslipning, dvs. att hon ska sitta rakt. Hon har en tendens att sätta sig snett, men en del klurande och bakdelskontrollövningar fick vi till det och nu sätter hon sig väldigt vackert. Jag har filmat det och borde lägga upp filmen.


Nu ska jag få till det från håll också. Hon har verkligen utgångspositionen vid sidan i ryggmärgen, det kommer liksom automatiskt. Men övning ger träning eller hur var det nu. ;)

Av Jessica - 23 maj 2008 10:10


Det är jätteroligt att titta på besöksstatistiken!


Maj 226 st ! ! !

April 180 st

Mars 159 st

Februari 138 st

Januari 2008 129 st


Det är bara 23:e maj ännu och vi har redan haft 226 unika besökare. Sjukt kul! Det stiger hela tiden.


Rekordantalet besökare var 17:e april, alltså Nikkis 1-årsdag då hela 62 st besökte vår blogg! :)

Av Jessica - 22 maj 2008 07:44


Igår var vi till vår träningsplan och tränade. Till vår stora förargelse var där några ynglingar och tränade fotboll. Men vi passade på att utnyttja dem att hantera våra hundar och vi utnyttjade dem även som störningsträning under platsliggning. En av dem hoppade X-hopp mellan Nikki och Molly och sprang i en åtta mellan dem. ;) Det gick bra att dela VÅR plan med dem, men vi har ändå förkörsrätt om vi ska ha några kurser och dylikt...


Det gick riktigt bra igår, vi tränade platsliggning och sedan också slaomingångar enligt Susan Garretts metod. Nikki kan ta ingångarna från flera olika vinklar nu, vilket är skitkul! Jag ska träna lite till från ännu svårare håll. Nikki ska bli kung på slalomingångar! :)

Av Jessica - 16 maj 2008 11:55

Ida kopplar loss Molly för platsliggning. Så söt!


Grattis till Ida och Molly som fick ett andra pris i ALO igår med hela 150 poäng! Det är deras första lydnadstävling någonsin, så det är helt sjukt bra!

Av Jessica - 15 maj 2008 05:30


Att kvalitetssäkra moment är riktigt kul. Man lurar och försöker locka hunden att göra fel. Det låter kanske som om det skulle vara synd om hunden men så är inte fallet. Jag tror proofing av beteenden är otroligt viktigt för att hunden ska förstå vad som är rätt.


Vi har nu denna morgon försökt kvalitetssäkra inkallning. Jag lämnade Nikki att sitta och istället för kommandot "Nikki, kom" ropade jag "paprika". Jag väntade en stund och ropade "god jul". Det är riktigt roligt att se att Nikki koncentrerar sig och varje gång jag lurar henne med fel kommando rycker varenda muskel i henne. När jag ropar "Nikki, kom" ser hon helt överlycklig ut och kommer springande i full fräs. Hon har inga problem med detta, men jag undrar vad grannarna tänker när jag står och ropar "god jul" åt hunden...


Vi har också tränat lite stå under gång. Ida och jag hade en vision igår hos Johanna. Vi ska använda oss av externbelöning och kombinera varsågod-kommandot med stå så att hunden får in ett blixtsnabbt ställande. Jag experimenterade lite med detta idag och det funkade riktigt fint!

Jag lade en korvbit i en skål och gick fot med Nikki bort från skålen. När vi gått en par meter sa jag "varsågod". Jag upprepade detta steg en par gånger och ökade avståndet lite. Sedan lade jag på kommandot "stå". Nikki ställde sig genast med förväntan på varsågod. Vi avslutade där och ska fortsätta imorgon. Hon var jätteduktig min lilla gris.

Av Jessica - 14 maj 2008 10:41


Nikki har börjat löpa. Hon började samma dag som jag lämnade henne hos Soile när vi skulle resa till Tallinn, dvs. 7/5. Hon har löpt en vecka nu, men jag märker ingen blod hos henne längre. Vi skulle ha tävlat lydnad (alo) imorgon i Kauhajoki, men det får vi ju inte när hon löper... Typiskt... Vi får satsa längre fram, och egentligen är det skönt att inte behöva fundera på när hon ska löpa. Men Ida och Molly ska fortfarande tävla och vi ska följa med som hejarklack! :)


Av Jessica - 6 maj 2008 07:20


Jag kom hem ur jobbet ca 06.30 Jag tog ut Nikki och for till träningsplanen och gjorde ett spår. Solen sken, det var dagg i gräset. Det var så jädrans skönt och härligt ute och mitt humör var på topp. Medan jag lät spåret ligga tog jag lite fritt följ-träning med Nikki. Till skillnad från igår så gick det riktigt bra. Hon var taggad och motiverad och det var riktigt roligt att träna. Jag varierade belöning; att ge godis ur handen direkt ner i position, att springa och ge godis, att kasta boll, att busa... Jag tror Nikki uppskattade detta mycket.


Spåret var inte särskilt långt, men med 3 spårapporter. Två av dessa snusade hon reda på. Kommandot jag har vid spårning är "hitta". När jag säger detta kommando kopplar hon på nosen direkt. Hon är lite väl ivrig i spåret, så jag får bromsa henne lite. Men med lite rutin så ska vi nog få bukt på problemet.


Efter lydnadsträningen och spåret for vi ut på "stadspromenad". Det var inte så mycket folk ute, men en joggare hann vi möta. Vi passerade en skällande hund, men Nikki löste situationen riktigt bra. Vi passade på att köra skvallerträning med Nikkis frukost då också. Dvs. varenda gång hon tittade på hunden klick/godis. Vi passerade också sopbilen som höll på att lasta i skräp. Det smällde och dunkade och Nikki var väldigt nyfiken. Hon visste inte riktigt hur hon skulle reagera, men hon tog godis väldigt bra och jag hade hög belöningsfrekvens om sopbilen. Hon är lite skraj för höga ljud, men jag tyckte hon skötte sig fint, fastän man blev halvdöv när man gick om spektaklet.


Det bästa av allt är att Nikki skällde inte en enda gång i bilen och inte heller någon gång under träning och promenad. Hon har alltså varit tyst! Trots att det passerade barn utanför bilen när vi skulle åka från "stan". Helt sjukt nöjd är jag. Nu ska jag gå och sova så jag orkar jobba inatt.


SOV GOTT!

Av Jessica - 5 maj 2008 13:48

Nu har jag beställt nya böcker.


1. Clickertraining for cats av Karen Pryor

2. Clickertraining for obedience - Shaping Top Performance--Positively av Morgan Spector

3. Sökhunden av Inki och Roland Sjösten (det innebär att jag har alla 3 böckerna, spårhunden, rapporthunden och sökhunden)

4. The Culture Clash av Jean Donaldsson


Utöver dessa har jag beställt hela 9 st i-clicker från canis. Jag har slarvat bort de flesta jag har och behöver vekligen nya. Ida och Johanna ska ha också... 


Nu väntar jag med spänning.

Ovido - Quiz & Flashcards