Alla inlägg under juli 2010

Av Jessica - 31 juli 2010 20:08


Det är Jerusalems förstörelse i vår "lägenhet". Alltså på riktigt. Om mamma hade sett det skulle hon ha sagt "hitche va e värst ja a sitt sedan ryssän for". Så nu är det bäst jag städar!


Hungrig är jag. Glömde att butikerna stängde 18.00 och ingen mat i kylskåpet. Kurr säger magen. Får väl fylla den med vatten...

Av Jessica - 30 juli 2010 11:11


Jag steg upp klockan 10.00 imorse. Rekord! Jag har nog aldrig stigit upp så tidigt någon gång om jag ska i jobb först på eftermiddag. Gick direkt ut på en 40 minuter powerwalk. *klappar mig själv på axeln* Därefter, hör och häpna, åt jag frukost! Bestående av ett äpple, en rømmeburk och en tekopp. Rømme = gräddfil. Nu kanske ni tycker jag är konstig som äter gräddfil, men det smakar faktiskt lite annorlunda här. Det smakar mer som naturell yoghurt. Silje rynkade lite på näsan åt mig igår när jag åt det som det var. Nu när jag dessutom har hittat rømme som innehåller endast 2,8 kolhydrater/100g! Otroligt lite kolhydrater. Nu blir det absolut rømmekost för mig framöver. Äpplet innehåller ju en del kolhydrater, faktiskt nästan enbart kolhydrater, men det är åtminstone naturliga sådana och inte tillsatsämnen. Inbillar mig att kroppen lättare bryter ner sådana.


Så. Med frukost i magen känner jag mig otroligt duktig.

Av Jessica - 30 juli 2010 01:03


Nu sitter jag på mitt rum på Sotra. Har släpat med Nettes minilaptop som sällskap. Fattar inte att jag inte tänkt på det tidigare i veckan? Hjärnsläpp.


Ikväll gick det mycket bättre på jobbet. Sa åt Grethe att jag inte vill jobba ensam, så hon fixade Silje som hjälp åt mig, mycket tacksamt. En av kunderna som åt en biffsnadder sa att den var "fantastiskt god". Då kändes allt plötsligt mycket lättare i hjärtat. Tisdagen kändes inte längre lika jobbig...


Jag tog mig friheten att byta rum. Igen. Nu bor jag på andra våningen, med fönster bort från Esso och solen. Det andra rummet var inte bra, för det smällde i dörren varenda gång någon gick in och ut. Dessutom hördes det från övre våningen. Så nu får jag vara den som själv har ljud. Najs. Detta rummet känns bra. Kände mig 'hemma' genast när jag steg in.


Nu har jag ett kvällspass i puben (tacka gudarna för det) imorgon 15.30-? och kökspass på lördag 10.30-16.00 sedan är jag LEDIG lördagkväll och hela söndagen. LEDIG. LEDIG. LEDIG. :) Me like! Vet dock inte vad jag ska göra. Fick förresten reda på ikväll har de har ett gym här på Ågotnes. Ett gym! Kan ni tänka er. Sprek og Blid heter det. Vete fan vad det betyder. Tänkte jag skulle ta mig dit någon dag och titta över läget.


Bestämde mig i ett svagt ögonblick imorse att jag måste börja ta tag i mig själv och försöka få rutiner. T.ex måste jag börja stiga upp om morgnarna och inte ligga och sova till 12-13-tiden. Jag måste få in fasta mattider. Motion. Ska försöka ta morgonpromenader. Får se hur det går. För som jag känner det nu mår jag inte riktigt superbra. Ibland är jag bara dödstrött och vill sova, sova och sova. Är småhungrig konstant, vilket antagligen beror på att jag inte har några egentliga mattider. Minns inte när jag senast skulle ha gjort ordentlig mat. Måste varit med Nette någon gång sist... Minns inte när. Såså. ^^


Nix, nu ska jag titta ett avsnitt av The Mentalist (tack Nette) och sedan SOOOOOOVA.


Nati.

Av Jessica - 28 juli 2010 15:08


Igår och idag har varit skitdagar. Igår ville jag bara lägga mig ner på golvet och skrika och grina. Får man göra det fast man blivit såhär gammal? Undrar om jag någonsin gjort det?


Igår började jag jobbet kl. 16.00 Första portionen jag gjorde så var potatisgratängen kall. Inte så fruktansvärt kall, men kall nog att klaga för. Nå det förstår jag, ingen vill ju liksom äta kall mat. Jag var ensam från 16.00 Jag menar e_n_s_a_m. Jag skulle kocka, servera, receptionera och servera i puben samtidigt. Det gick inte så bra kan jag säga. Huvudet var helt vimsigt och jag visste till slut varken upp eller ner. Sista portionen jag gjorde var en biffsnadder. Jag erkänner, jag tyckte inte köttet såg riktigt delikat ut, men eftersom Magdalena tillrett det och tyckt vi skulle använda det till biffsnadder var jag så illa tvungen att göra det. Det slutade med att mannen som hämtade biffsnadderna ringde tillbaka och sa att det var värsta han hade ätit någon gång. Köttet var segt och såsen smakade vatten. Jag hade dock inte tillrett såsen, utan Magdalena tidigare på dagen (tack och lov, lite får jag skylla ifrån mig). Jag försöte be så mycket om ursäkt men han kastade på luren i örat på mig. Känslig som man är stod man med tårar i ögonen och med luren i handen.


Började 05.00 imorse och skulle ha frukostvakt. Det första jag gjorde när jag kom var att lägga på kaffe. Sedan gick jag och körde hotellets nattkjörningsrapport. Gick tillbaka och insåg att kaffefiltret stockat sig och jag nu hade kaffe över hela, halva golvet i salen. NAJS. Suckandes började jag städa, vilket gjorde att jag sinkade lite på tiden och hotellgästerna stod och ryckte i dörren värre än på LIDL en måndagsmorgon. Det första jag gjorde när Grethe the boss kom var att berätta om allt som skett. Tur jag gjorde det, för biffsnadder-mannen hade skickat ett argt mail till Grethe. Tacka gudarna att jag hann före.


Nu sitter jag hemma i Nettes bädd och ska försöka slappna av lite. Ska försöka tvätta lite kläder och städa lite. Imorgon jobbar jag igen som kock 16-00.30


Idag var jag och köpte ett skyss-kort för 800 kronor. Så nu får jag resa hur mycket jag vill mellan byn och Ågotnes, samt mellan byn och där jag bor. Så nu slipper jag promenaden till busstation, nu får jag ta bussen direkt härifrån in till och byn och i byn vänta på Ågotnesbussen. Får se hur mycket jag sparar in denna månad på skyss-kortet. Hittills har jag skrapat ihop 65 kronor på resor, sedan jag köpte kortet. Blir säkert snabbt 800 kronor... Får se!


Ha det bäst alla underbara!

Av Jessica - 25 juli 2010 14:16


Igår var det otroligt vacket här. När jag satt på bussen från Sotra blev jag riktigt varm i hjärtat när jag tittade ut över landskapet. Det är väldigt svårt att föreställa sig hur vackert det är, det måste upplevas. Igår när solen gick ner över fjällen och havet var spegelblankt gav det en liten sagan om ringen-känsla. Jag kunde nästan se Frodo kämpa sig svettig på väg upp för ett av fjällen. Sinnsykt vackert.


Så jag rekommenderar åt alla, besök Bergen någon gång. Ni kommer inte att ångra er.


Av Jessica - 22 juli 2010 22:41


Jag har kockat ikvæll. Ær helt slut i huvudet. Det har kommit folk hela tiden, har knappt hunnit dricka.


Jag var också och klantade mig. Eller egentligen Synne också (som jag jobbat med ikvæll).


En pojke kom och bestællde en pizza med pepperoni. Han skulle komma och hæmta den efter 20 minuter. Synne hade inte sett lappen att pepperonin var slut, så vi væntade tills han kom tillbaka. Jag hørde inte vad han talade om och nær jag frågade Synne vad han skulle ha, så sa hon nachos. Jag gjorde då nachos till honom med køttsås till. Nær det var færdigt så gav jag lådan till Synne (take away). Hon tittade oførstående på mig och jag sa att det var till pojken. Han ska inte ha dett sa hon. Pojken kom tillbaka och Synne frågade om hans pizza var færdig. Pizzan?? Ja, han skulle då ha en nacho pizza... Jag bad mycket om ursækt och sa att jag skulle laga pizzan till honom. Han skulle gå ut en svæng. 20 minuter senare kom han tillbaka och direkt nær jag såg honom tænkt jag "crap". Jag har glømt pizzan. Kikade in i ugnen och den var SVART.


Først har vi inte vad han ska ha, sedan glømmer vi bort honom och till sist brænner vi pizzahelvetet.

Av Jessica - 21 juli 2010 14:46


Jag har blivit förtjust i belgiska våfflor med choklad. Laddar upp en bild för de som inte vet vad det är. De säljer dem i seven eleven butiker och varenda gång jag går förbi en sådan, smiter jag in och köper en våffla. Mums. De har mycket konstigheter här. T.ex havregrynsgröt och potatismos är "fattigmanskost" och därför finns det sällan på caféer och restauranger. Jag saknar potatismos. Har inte ätit det på hundra år känns det som. Jag saknar också goda cidersorter. Goda tomater.


Igår var Nette och jag till 'Zachen' ett varv. Mycket lite folk, kan det bero på regnet kanske. Det har regnat nonstop i två dagar. Zachen är en pianobar där de har live pianounderhållning tisdag-lördag. Söndagar och måndagar är det karaoke för de som tycker om att skämma ut sig. De har en del pianobarer runt om i Bergen. Men Zachen är favoriten. Där har de också dyraste ölen. 72 kronor för en 0,4l hansa. Det blir 9 euro. Förutom Zachen gillar Nette och jag 'Garage'. Sist vi var där fyndade vi öl, 37 kronor för en 0,4l hansa. Det är ca 4,5 euro. Det är det absolut billigaste stället vi druckit öl på hittills. Normalpris är väl ca 60 kronor.


 



Av Jessica - 17 juli 2010 13:38
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Ovido - Quiz & Flashcards