Alla inlägg under augusti 2008

Av Jessica - 27 augusti 2008 14:48


När vi inte tränar inför BH-prov sysslar vi med annat... :D


Av Jessica - 27 augusti 2008 12:32


Såhär ser våra planer ut...


OM vi får BH-provet godkänt börjar vi genast spårträna mer tävlingsmässigt, och tränar intensivt före snön kommer. När snön kommer satsar vi mer målmedvetet på uppletande.


OM vi får BH-provet godkänt tänker jag tävla i lydnads AVO nu under hösten, blir vi uppflyttade tränar vi VOI-momenten under vintern. Blir vi inte uppflyttade fortsätter jag träna AVO-momenten.


OM vi INTE blir godkända i BH-provet tänker vi satsa helhjärtat på AVO-momenten och ta om BH-provet i vår/sommar. Vi satsar då hela hösten på lydnads- och agilityträning.


OM vi INTE blir godkända i BH-provet tänker vi försöka starta i någon agilitytävling så fort hon får åldern inne, dvs. i slutet av oktober.


Invecklat?

Av Jessica - 26 augusti 2008 14:40


Idag har Nikki och jag tränat inför BH-provet. Det är ännu inte förrän om ett par veckor, men jag är redan nervös!


För att bli godkänd måste hunden få minst 70% av poängen i lydnadsdelen, dvs. minst 42/60 poäng.


Linförlighet 15 poäng

Fritt följ 15 poäng

Fritt följ med sitt 10 poäng

Fritt följ med ligg och inkallning 10 poäng

Platsliggning med störning 10 poäng


Jag är inte det minsta orolig för lydnadsdelen, Nikki är så sjukt duktig. Det hon inte är mogen för ännu är trafikdelen. Hon är ännu litet nervös när jag lämnar henne uppbunden. Det blir att träna, träna och träna. Men som sagt, än är det ingen panik. :D


Förra inlägget hade jag som rubrik "rutan" men jag glömde att skriva om själva rutan. Vi har börjat träna de högre klassernas moment, där bland annat rutan ingår. Vi tränar enligt denna metod... http://www.klickerklok.se/blog/pis-ruta/ 


Hittills har det gått över all förväntan! Vi har bara tränat ett par pass och hon är jätteduktig. Ser framemot fortsatt träning...


Ha det bra!

Av Jessica - 24 augusti 2008 18:54


Idag har vi varit i Gottböle med en gäng och tränat lydnad. Vi tränar intensivt inför BH-provet och försöker alltid ta en platsliggning med ryggen vänd mot Nikki. Idag klarade hon det riktigt fint, fast det sprang andra hundar runt omkring henne.


Vi tränade även fritt följ, vändningar och halter, samt inkallning med stå. Ida stog bakom Nikki med en godisskål (med kattmat i) och när hon kom springandes mot mig sa jag "stå" och när hon stannade sa jag "varsågod" och hon fick springa till matskålen och ta kattmaten. Jag tror denna metod fungerar riktigt bra, men hon måste verkligen få in i muskelminnet att stanna snabbt. Vi tränar vidare...


Sist men inte minst tränade vi lite "one jump". Vi testade och experimenterade från olika vinklar. Jättekul är det!

Av Jessica - 19 augusti 2008 09:07


Nikki och jag är anmälda till två utställningar i höst.


15 oktober i Seinäjoki, domare Elina Tan-Hietalahti

22 november i Jyväskylä, domare Zsolt Lokodi

Av Jessica - 14 augusti 2008 04:54


Nu har jag laddat upp nya bilder igen, men tyvärr är kvaliten usel och pixlig p.g.a att datorn förstorade automatiskt bilderna! Vet inte varför, men jag ska fixa de någon dag, men orka...


http://www.aktivhundsport.com/nikki

Av Jessica - 11 augusti 2008 17:52


Jag har smusslat ihop en bildsida dit alla våra bilder kommer att hamna så småningom. Kika gärna in! http://www.aktivhundsport.com/nikki


Dagens skörd bl.a denna smickrande bild av Akiras matte Johanna.


Av Jessica - 10 augusti 2008 21:08


Ikväll har Ida, Johanna och jag med våra respektive varit och tränat lydnad. Nikki och jag gjorde lite av varje, vi hade egentligen inget strukturerat och planerat träningspass utan vi gjorde lite som vi tyckte. Bland annat försökte vi experimentera med inkallning med stå och provade med musmatta. Jag tror vi ska köra på den metoden en stund och se hur det utvecklar sig.


Vi gjorde också lite one-jump-övningar med maxi-höjd och jag tyckte Nikki klarade det riktigt bra.


Vi har ett BH-prov inplanerat åt hösten/vintern men jag tänker inte berätta var och när för då kommer jag att känna en sån press att vi måste klara det. Men jag tänkte bara så ni vet. ;)

Ovido - Quiz & Flashcards