Alla inlägg under augusti 2010

Av Jessica - 29 augusti 2010 16:46


Så var denna vecka till ände.


Tog bussen kl. 11 från Ågotnes in till byn. Hade med mig ett äldre par vid busstoppet. Karln förklarade för mig att de hade varit på 80-talskalas kvällen före, därför hade han röda joggingskor på sig. Jag var väldigt sömndrucken och hade inte riktigt vaknat ännu, men eftersom han tog sig tid att förklara sin outfit of the day var jag ju tvungen att kasta ett hastigt öga på hans skor. Hans fru (tror jag nu åtminstone) kunde inte hålla käften 5 sekunder heller. Önskar jag hade haft med mig mp3-spelaren, men den hade jag glömt på rummet. Hade kunnat dämpa ljudet lite åtminstone.


Väl inne i byn (by=stad på norska) sprang jag hastigt över till andra sidan vägen för att ta bussen till Söndre (hem). Den skulle gå först efter 10 minuter så jag satt mig ner och väntade och kollade i väskan så jag hade allt med mig från Ågotnes (bra att göra det när man är nästan hemma, men men). En alkis kom stulande och spärrade upp ögonen när han såg mig.

"Åååååh, så fint hår du har!" utbrast han och därefter fortsatte han sin vingliga färd.

Jag blev lite paff där ett tag. Väldigt oväntad kommentar.


Av Jessica - 29 augusti 2010 15:11


Ibland blir jag rädd för mig själv. T.ex när man märker att man satt glassen i kylskåpet istället för i frysen. Eller när man satt mjölkpaketet i torkskåpet. Eller när man försöker febrilt leta efter telefonen och inser efter en stund att man har den i handen.

Jag har också börjat gå mycket i sömnen på sistone. Som en natt när jag vaknade (hade endast trosor på mig) och trodde jag var naken på bussen. Yrade på i korridoren utanför med täcket runt mig). Jag trodde helt allvarligt jag var på bussen. Eller som sist natt när jag inte alls visste var jag var. Sov över på hotellet som jag jobbar på, när det inte gick någon buss hem. Jag blev skitskraj för det tog länge innan jag kom fram till var jag var. Som liten gick jag väl en del i sömnen, men det brukar ju avta med åldern.

Glömsk och går i sömnen. Stackars hjärna, den är helt upp och ner.

Av Jessica - 29 augusti 2010 00:49


Jag måste ha haft hjärnsläpp eller nåt närr Grethe frågade i børjan av juli om jag ville kocka. Och jag faktiskt gick med på det. Jag är ingen kock. Jag bränner t.o.m omeletter. Idag har varit en helvetesdag. Fick en hjärtinfarkt och dog när Silje stolt visade upp en bordsbeställning. 8 pepparbiffar?!


Inte nog med matgästerna, vi hade drickagäster också. Fulla sådana. Så när lilla Synne kom och bad mig om hjälp att hiva ut en så kunde jag inte motstå att visa upp mina skills.

"How are you?" frågade jag artigt.

"Goooood". sluddrade mannen.

"Unfortunately, you have to go now." sa jag.

"Do I have to moove my body?" frågade mannen bestørt.

"Yes, you have to move your body outside." sa jag och kunde knappt hålla mig før skratt før jag tyckte det lät helt tokigt. Mannen var rysk, så ni kan ju tänka er hur det låter när en rysk ska tala engelska. Han vägrade dock, så jag fick stila med mina muskler och det tog ca 10 sekunder så var han ute *skryt*

"Oh, you are very strong." tyckte han med en imponerad røst under färden ut.


Igår stod jag i puben. Där trivs jag førträffligt. Vi hade en trubadur som spelade, Aase. Gick glatt och meddelade åt gästerna att Aaaaaase ska spela ända tills en vänlig själ upplyste mig om att det uttalas "Åse". Men skriv med å då før fan och inte va så invecklat. Norskar. Med mig i puben hade jag en norska duracellkanin Øyind. Vid ett tillfälle var jag tvungen att peta i honom før att kontrolla om han var mänsklig. Han vände sig frågande mot mig och jag sa ursäktande att jag bara kom mot med min stora kropp som är i vägen øverallt. Han verkade inte veta vad han skulle säga så han vände sig koncentrerat mot dataskärmen och låtsades studera menyerna. Jag i min tur vände sig mot min skotska beundrare som envist insisterade att jag skulle følja med till hans rum. Såklart føljer jag med hotellgästerna hem. Sarkasmen flødar, som Heges pizzor idag när jag kom till jobbet. Men de gick ett tragisk øde till møtes, en på golvet och en i en gästs famn. R.I.P

Av Jessica - 25 augusti 2010 23:29


Lördag.

Vi har väckaren att ringa på ca 05.00 Tar bussen till Flesland och ska checka in för flyget. Vi hade glömt databiljetten hemma och det tog en stund innan vi hade letat upp bokningsnumret på Nettes mobil. Planet for mot London 07.10 Vi var framme på Gatwick airport lite över 8 engelsk tid. Vi köpte tågbiljetter till Victoria station. Framme i London hoppade vi på en sightseeingbuss. Körde runt och tittade på alla sevärdheter och hoppade av och åt på Fridays. Satte oss i en park och funderade var vi skulle sova. Gick runt till en massa småhotell, de flesta var fullbokade. Gick tillbaka till Victoria station och bokade hotell via en firma. Det var faktiskt helt ok standard. De vi tittade på före var inte så imponerande. Ett kunde inte vara mera än 3 kvadratmeter och på ett annat rum flög det massor med flugor runt i. Vi hade tänkt gå in på Madame Tussauds men kön var utan överdrift säkert närmare 500 meter lång.

På kvällen gick vi till Hard rock café och åt och köpte lite souvenirer på rock shopen. Gick ut lite i byn och hamnade på en Rn'B klubb där vi (åtminstone jag) blev kroppsvisiterad före jag fick komma in. Vi tog en cykeltaxi tillbaka till hotellet.


Söndag.

Steg upp tidigt och for in till Madame Tussauds. Vi tänkte vara smarta och vara ute i tid. Det var många andra som tänkt samma. Men kön var ändå kortare än dagen före. Kostade 28 pund och om det var värt det vet jag inte... Vi fortsatte dagen med shopping på Oxford street, bl.a på Primark. Ångrade att jag inte köpte fler skor, de var sjukt billiga. Köpte dock ett par Ugg :D

På kvällen yrade vi bort oss när vi skulle ut på krog. Vi hade gått i en cirkel så efter ca en timmes promenad så kom vi tillbaka till utgångspunkten. Hah.


Måndag.

Checkade ut från hotellet och spenderade dagen på Victoria station och for senare tillbaka till Gatwick. Flyget skulle gå 08.20 på tisdagsmorgon och vi hade ingenstans att sova natten mellan måndag och tisdag. Vi tog en random buss från Gatwick till Horley, råkade hitta världens sötaste Bed and Breakfast ställe som hade världens underbaraste värdar. Vi åt på en ljuvlig engelsk pub och hela området var som man föreställt det i filmerna.


Tisdag.

Vi tog taxi in till Gatwick på morgonen. Kostade 5 pund. Flyget var försenat så vi satt och hade tråkigt på flygplatsen.


Väl hemma somnade vi som söta, små barn.


Plus med London.

* Söta Bed and Breakfasts. Det kryllade av sådana. Man behöver inte vara orolig att vara hemlös de dagar man spenderar i London.

* Allt var relativt billigt. Iaf om man jämför med norska priser. På Primark hade de skor för 1 pund styck och blusar för 1-10 pund.


Negativt.

* Inget riktigt kaffe. Ville man ha en kaffe fick man en espresso utblandat med vatten.

* Inga skräpkorgar någonstans. Istället hade de människor som sprang runt och sopade gatorna. Det var tydligt 'okej' att kasta skräp på gatan. Jag kunde inte låta bli att irritera mig på detta och Nette fick säkert i nerverna av mitt skräpkorgstjatande.

* Sopsäckar överallt. Inga skräptunnor här inte. Istället kastar man sopsäcken utanför dörren på gatan så hämtar säkert någon den så småningom. Luktade bajs.

* ALLTFÖR mycket folk. Follk överallt.

Av Jessica - 18 augusti 2010 18:25


När G frågade igår om jag ville ha ett skift idag 10-16, så ville jag jag säga nej. Jag var olidligt trött och ville bara hem i sängen och sova bort denna dag. Eller inte riktigt. Jag har tvättdag idag, så jag skulle tvätta. Mitt nej vreds i munnen min till ett "njeeeääääaajaaa...". Så då har jag varit i jobbet idag och serverat ett gäng (40 st) 70+. Den ena damen verkade grymt intresserad av min härstamning.


- Du er ikkje fra Norge?

- Nej. *smil*

- Sverige?

*skakar på huvudet*

- Polen?!


Nu jobbar jag 16-00 imorgon och 16-21.30 på fredag och därefter är det LONDON!!!!!!!!!!!!!!!!! :D :D :D :D :D

Av Jessica - 17 augusti 2010 11:08
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av Jessica - 15 augusti 2010 11:35


Jag har mycket jag vill göra. Så mycket att jag inte vet hur jag ska hinna med allt! :)


1. London 21-24/8

Nette och jag far ut på en liten tripp. Vi har pratat om det i snart ett år. Nu ska vi äntligen åka!


2. Interrail

Vi skulle vilja åka ut interrail, före jag fyller 26 år (för då räknas jag inte som "youth" längre). Vi ska försöka planera in det till våren. 5 dagars biljett inom 10 dagars intervall. Vi startar i Danmark och far vidare till Frankrike, Italien, Schweiz, Tjeckien och tillbaka till Danmark. Det blir 5 tågresor och sedan får vi stanna nästan en hel dag i varje land. Kommer att bli otroligt spännande! :)


3. Söka in till Griegakademin till musikpedagoglinjen eller musikterapilinjen. Åh, det blir en dröm som går i uppfyllelse. Det är jättesvårt att slippa in, så jag måste ta hit en fiol och öva, öva, öva, öva. Man måste kunna två instrument och det ena måste antingen vara gitarr eller piano. Så jag funderar starkt på att börja ta gitarrlektioner.


Spännande, spännande saker på G. :) Är så lycklig nu så det är inte klokt. Jag är inte alls intresserad av negativa kommentarer just nu, som mammas "finns det något arbet med det då?". Varför kan man inte helt enkelt vara glad för någon annans skull?

Av Jessica - 12 augusti 2010 10:36


Jag ska till London. YES! =D

Ovido - Quiz & Flashcards