Alla inlägg den 15 oktober 2009

Av Jessica - 15 oktober 2009 20:48


Olika människor lär sig på olika sätt. En del lär sig bra av att lyssna, andra lär sig bättre av att se och andra vid att hålla något i handen. Dessa sätt används ofta i skolan; läraren föreläser men visar även ofta en kort sammanfattning på OHn och delar dessutom ut ett kompendium med samma punkter som visas på OHn. Detta för att alla olika inlärningstyper ska få ut så mycket som möjligt av föreläsningen. Ganska logiskt egentligen. Undrar om man lär sig detta på peffan?


Man kan kalla den första personen visuell, den andra en ljudperson och den tredje en kinestetisk person. Om man lyssnar på hur folk använder ord och uttryck så kan man dra slutsatser om vilken typ av person man är.


Jag själv är definitivt inte en visuell person. Jag minns t.ex aldrig folks ansikten. Men däremot kan jag minnas folks namn från bankkorten. Jag tror jag är en blandning mellan ljud och kinestetisk, även om det kinestetiska anlaget dominerar. Jag lär mig bäst av en kombination mellan att lyssna och hålla kompendiet i handen. Även om jag skulle klara en tent med enbart kompendiet. ;-)


Ovido - Quiz & Flashcards