Direktlänk till inlägg 13 oktober 2009

Lögner

Av Jessica - 13 oktober 2009 03:53


Vad är en lögn? Varför ljuger människor? Är det 'fult' att ljuga? Är det tillåtet att ljuga litet?

Ofta är det mycket lätt att se på människor när de ljuger. Speciellt om man lärt sig hur det ser ut när någon ljuger. Som jag har märkt det använder största delen av människorna samma typ av kännetecken. De som skär ur mängden kan vara de som använt samma lögn om och om igen. De lögnerna är lite svårare att upptäcka. Men de som drar en nyss påhittad, vit lögn framför dig är lätt att se. Det finns många olika kännetecken som en lögnare kan ha och ofta förekommer flera kännetecken. Ett kännetecken är att en person som annars inte brukar titta dig intensivt i ögonen, ofta gör det när han/hon ljuger för att övertyga dig om att det han/hon säger verkligen är sant. Detta testade jag på en kollega. Jag bad henne att berätta vad hon gjort föregående kväll och sa åt henna att någonstans i berättelsen skulle hon ljuga. När hon kom till den delen där hon ljög tittade hon mig rakt i ögonen, vilket hon inte gjorde när hon verkligen försökte minnas det hon verkligen gjorde på riktigt.

 

Varför använder man sig av lögner då? Jag kan erkänna att jag ibland också kan dra någon lögn nu som då. Jag skulle vilja påstå att det är skillnad på små och stora lögner.

 

En kompis har klippt sig och du diggar inte den nya frisyren över huvudtaget.

Kompisen: "Vad tycker du om min nya frisyr?"

Här tänker kanske många att här, måste man självklart ljuga! Annars blir kompisen ledsen. Man behöver inte ljuga om man inte vill.

Alternativ 1.

Du: "Oj, det blev supersnyggt!" Lögn.

Alternativ 2.

Du: "Frisyren passar jättebra på dig!" Lögn light.

 

Jag skulle föredra alternativ 2 helt klart. För om man använder alternativ 1 måste man även använda en falsk entusiasm och det brukar jag ha väldigt svårt för. Man behöver inte alls använda samma entusiasm i alternativ 2, eftersom det är lite neutralare påstående, som ej heller behöver vara en 100 %-ig lögn.

 

Överdriven entusiasm kan ibland vara pinsam. Jag har provat någon gång och det känns falskt enda ut i fingertopparna. Man hör själv hur fel det låter. Vissa är dock experter. Men de har tränat länge...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jessica - 23 juli 2011 13:19

  Hemma igen. I Bergen. Jag har två underbara roomies! Väldigt tacksam över det. Utan dem vet jag inte vad jag skulle ta mig till. Tack för att ni finns!   Vi bor nu på Landås i en trea tillsammans med Spinner, blandras mellan flat och husky (?...

Av Jessica - 7 februari 2011 11:02

  Att vara barnvakt kan vara roligt! En 6-åring läste för mig ur boken Mamma mu.   "Du tog min spenat, men för att du är min vän... så går det fint!"   Jag lovar, det stod inte så. *gapskratt* ...

Av Jessica - 20 januari 2011 13:47

  Vissa spelar luftgitarr. Andra luftfiol. Så är det bara. ...

Av Jessica - 19 januari 2011 09:21

  Man märker hur otroligt lätt man kommer in i vardagen igen efter två väldigt konstiga veckor hemma i Finland. Det är med blandade känslor jag kommer tillbaka till Norge. Skönt att vara "hemma" och få lite perspektiv på saker och ting. Märkligt at...

Av Jessica - 13 januari 2011 09:37

  Tydligen är det någon som skolkade från fysiktimmarna i skolan.   "Ikke legg kurv med sjokolade oppå ovnen! Det er helt naturlig at sjokoladen smelter i kontakt med varme!!!" ...

Ovido - Quiz & Flashcards